MUSICAL INSTRUMENTS 221
(Traducción :Javier Rubiera)
Es un instrumento musical curioso y antiguo, posiblemente particular a Angola, que se utiliza más para la señalización que para hacer canciones; llamado el "engongui" por los nativos, y todavía está en uso y lo describe e ilustra Cavazzi en sus 250 años de historia de Angola. El “engongui” consta de dos campanas, como las del ganado , paralelas y unidas entre sí por una barra de hierro o bronce. Sólo puede ser poseído por un gran jefe, y fue llevado en los viejos tiempos por las caravanas de esclavos para anunciar su llegada, y cualquier noticia de la guerra y la paz a lo largo de las carreteras.
Un instrumento musical que no se podría utilizar en la buena sociedad es un arco al que se adjunta una pequeña calabaza. El borde de la calabaza se pone en el estómago del jugador, mientras golpea la cuerda con el pulgar y los dedos de la mano libre. "Little Mary" actúa como caja de resonancia, y la profundidad de la nota depende de la corpulencia de su propietario.
FUENTE: Through Angola, a coming colony (1922), Author: Statham, John Charles Baron, 1872-Subject: Hunting -- Angola; Angola, Publisher: Edinburgh : W. Blackwood & sons, Possible copyright status: NOT_IN_COPYRIGHT, Language: English, Call number: SRLF:LAGE-140555, Book contributor: University of California Libraries, Collection: cdl; americana.
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Istorica descrittione de´tre regni Congo, Matamba, et Angola… e delle missioni apostoliche esercitatevi da Religiosi Capuccini. By Giovanni Antonio Cavazzi. 1690. Milan. Printed by Agnelli.
ResponderEliminarSecond edition [first 1687], profusely illustrated, of this landmark account of Congo, Matamba and Angola, by the Capuchin missionary Cavazzi of Montecucclo (1621 – 1678). A lavishly illustrated work, with a folding map, 40 engraved plates of African flora and scenery (of which 7 are full page) and 33 on different sizes of leaves, most approximately in half page size. Illustrations include plates of bananas and pineapple trees, a turnip vine, the three being, according to Nissen, the earliest illustrations of these plants. The Capuchin mission in the region began in 1618 at the request of Paul V. The mission encountered a strong resistance from the Dutch merchants and traders, until the arrival of Cavazzi in 1654. In Congo, he stayed for about 35 years, then was summoned home where he began his writings; before completing them, he was called back to Africa and finishing the work was entrusted to Fortunato da Bologna, who polished the style. An outstanding source for geographical and natural history of Angola and Congo knowledge. According to some bibliographers, the number of plates varies in all copies, Graesse says they should be between 25 and 37, Borba de Moraes mentions 40. This copy has all the plates the work should have. A most attractive copy, with the original binding and original condition.
Borba de Moraes, 171. Sabin, 11592, note. Brunet, I, 1699.